O nás

Projekt Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_005/0002207 je financován z Evropského sociálního fondu, Státního rozpočtu ČR a rozpočtu Jihomoravského kraje

Poslání

Posláním AD je podpora osob, které se z důvodu ztráty bydlení ocitly v krizové životní situaci a rozhodly se aktivní formou tento problém řešit. Ve spolupráci  se sociálními kurátory Magistrátu města Brna respektujeme individualitu jedinců a podporujeme je v jejich aktivitě při hledání nové životní cesty. Osobám v krizi nabízíme bydlení, prostřednictvím kterého si upevňují své schopnosti při samostatném vedení domácnosti. Pomoc při řešení bytové otázky, hledání vhodného bydlení. Aktivní poradenství při hledání stálého zaměstnání včetně jeho udržení.

Vytváříme bezpečný prostor a zázemí při naplňování základních životních potřeb (místo pro přípravu stravy a možnost hygieny). Společně s uživateli se snažíme hledat řešení jejich krizové situace prostřednictvím plnění osobních cílů a vedením k zodpovědnosti za své jednání. Motivujeme uživatele k získání nezávislosti a k dosažení vhodného bydlení, aby tak došlo k jejich návratu do běžného života.

Cíl

- Posílení uživatelovi orientace při jednání s úřady včetně zvýšení právního vědomí
- Snížení zadluženosti, schopnost uživatele hospodařit s penězi
- Opětovnému naučení a upevnění schopností a dovedností při udržování pořádku, řádů, dodržování léčebného režimu či abstinence
- Udržení či obnovení kontaktů s rodinou
- Uživatele, který je schopen kontaktu se společenským prostředím či s institucemi, které poskytují odbornou pomoc

Okruh osob

Plnoleté, soběstačné osoby, muži i ženy, které se ocitly v nepříznivé životní situaci z důvodu ztráty bydlení a chtějí tuto krizi aktivně řešit.

Osoby, kterým nemůžeme službu poskytnout (negativní okruh osob)

- Osobám, jejichž soběstačnost je z důvodů zdravotního stavu snížena a nejsou schopny základní sebe obsluhy ve smyslu samostatného uspokojování základních životních potřeb a vykonávání všedních denních činností (schopnost hygieny, výkon fyziologické potřeby, oblékání, příprava jídla a stravování).

- Osobám cizojazyčně mluvícím, které nejsou schopny domluvit se v českém jazyce.
- Osobám vyžadující speciální potřeby, pro které nemá Azylový dům kvalifikovaný personál.

V ubytovacích jednotkách poskytujeme ubytování společným žadatelům, kteří jsou svázáni rodinnými či partnerskými vztahem i jednotlivcům.

Zásady poskytované služby

Dodržování práv uživatelů

Zaměstnanci AD respektují práva uživatele a jednají tak, aby nedošlo k jejich porušení. Na druhou stranu přihlíží k tomu, aby uživatel neprosazoval svá práva na úkor porušování práv ostatních (nadměrný hluk ve večerních hodinách, apod.).

Zaměstnanci jsou si vědomi toho, že v nepříznivé sociální situaci se může ocitnout každý,

a proto vylučují jakékoli porušování základních práv a svobod vůči uživateli sociální služby. Zaručují tak všem uživatelům stejná práva bez rozdílu pohlaví, barvy pleti, jazyka, sexuální orientace, náboženského vyznání a příslušnosti k národnostní etnické menšině.

Nezávislost a autonomie 

Zaměstnanci podporují individualitu uživatele. Snaží se o to, aby uživatel uměl vyjádřit vlastní názor, přání a přijímal odpovědnost za vlastní rozhodnutí a činy a byl součástí společnosti prostřednictvím vazeb v přirozeném prostředí.

Služba se zaměřuje na to, aby uživatel byl schopen vrátit se do běžného života a stal se nezávislým na sociální službě.

Začlenění a integrace 

Uživateli zařízení umožňujeme být nedílnou součástí běžného života, netrpět sociální izolací.

Zaměstnanci motivují uživatele k zapojení do většinové společnosti, k vyřízení nutných záležitostí na úřadech, k získání zaměstnání, ke zdokonalování komunikačních dovedností a také ke smysluplnému využití volného času.

Rovnost a partnerství

Zaměstnanci respektují rovnost přístupu. Každému uživateli služby je zaručeno rovné zacházení a stejný přístup pracovníků. Zaměstnanci zachovávají lidskou důstojnost uživatele, a vyvarují se jakéhokoliv náznaku diskriminace z pohledu vyznání, pohlaví, sexuální orientace, či způsobu života.

Vědomí rovnosti a partnerství udržujeme rovněž mezi našimi uživateli - jak ve vztahu mezi sebou navzájem, ve vztahu k nám, zaměstnancům, tak i k ostatní populaci. Všechny uživatele posuzujeme nestranně a rovnoprávně.

Kvalita

Kvalitu sociální služby se snažíme průběžně zvyšovat materiálním zajištěním zařízení, přijímáním podnětů, připomínek či stížností od uživatelů, jejich blízkých a jiných fyzických osob a zdokonalováním odborných znalostí našich zaměstnanců.

Všichni zaměstnanci se účastní školení, kurzů, stáží a zároveň porad AD, kde probíhá výměna teoretických znalostí i praktických dovedností.

Samostatnost a aktivita

Uživatel je veden zaměstnanci ve spolupráci s kurátory MMB k samostatnosti a je podporován k aktivitě v jednotlivých krocích vedoucích k řešení jeho sociální situace a k nezávislosti na sociální službě.

Zaměstnanci dávají pouze doporučení, konečné rozhodnutí zůstává na uživatelích.

Standardizace a flexibilita

Vytváříme a rozvíjíme standardy kvality v souvislosti s vývojem a potřebami našeho uživatele.

Zachováváme flexibilitu služby, náš tým pracovníků se snaží přizpůsobovat a reagovat na nové situace a přání uživatele. Jsou písemně zpracována vnitřní pravidla a metodické pokyny, se kterými jsou seznamováni uživatelé i pracovníci, aby průběh služby byl hladký a bezproblémový.

Respektování potřeb

Prostřednictvím individuálního plánování podporujeme uživatele v tom, aby uměl své potřeby vyjádřit, specifikovat, uvědomit si dosah svých přání a jejich reálnou možnost splnitelnosti.

Snažíme se, aby si uživatel uvědomil, že ne vždy a za každých okolností je možné danou potřebu v tu chvíli uspokojit, je potřeba přemýšlet o důsledcích svých činů při uspokojování potřeb a znát hranice, kam je možné zajít.

Oslovování uživatelů

Používáme vykání a uživatele oslovujeme příjmením. Uživatel je respektován jako plnohodnotná osobnost i vzhledem k jeho duševnímu stavu.

Vstup uživatele do služby

Naši budoucí uživatelé se o nás mohou dozvědět na webových stránkách www.css.brno.cz , z letáků, které jsou distribuovány na místech, kde se naši potencionální uživatelé nacházejí nejvíce (hlavní nádraží, střed města), a také přímo od sociálního kurátora MMB.

Uživatel se dostává do našeho azylového domu pouze na doporučení sociálního kurátora Magistrátu města Brna, kteří pro nás na základě vzájemné dohody vykonávají odbornou sociální práci.

Uživatel musí vykazovat známky soběstačnosti ve smyslu dodržování základních hygienických návyků, komunikace a způsobilosti k běžným úkonům.

V případě zájmu uživatele o sociální službu je třeba osobní návštěvy u sociálního kurátora Magistrátu města Brna.

Při osobní návštěvě, za pomoci sociálního kurátora MMB, je uživatel seznámen s podmínkami ubytování, a to konkrétně s výší platby za 1 noc, ubytovacím a domácím řádem azylového domu, který má za povinnost dodržovat.

V případě zájmu uživatele sociální kurátor vypíše při osobní návštěvě ubytovací poukaz, na základě kterého je uživatel do služby přijat. Na tomto poukaze je vždy jméno uživatele, případně délka pobytu.

Uživateli je v azylovém domě pracovníkem v sociálních službách vystavena Smlouva o poskytnutí sociální služby. Platba za ubytování je hrazena vždy v  hotovosti do rukou službu konajícího pracovníka azylového domu.

Nedílnou součástí smlouvy je místní seznam a předávací protokol ubytovací jednotky, ve kterém je sepsáno veškeré zařízení, které si uživatel přebírá v přidělené ubytovací jednotce.

Metody práce s uživatelem

Naši pracovníci velmi úzce spolupracují se sociálními kurátory Magistrátu města Brna, jejichž prostřednictvím máme zajištěnou a zároveň jimi garantovanou veškerou sociální práci.

Díky propojení se sociálními kurátory MMB a jejich sociálnímu poradenství poskytovaným našim uživatelům se snažíme zaměřit na uživatelovy možnosti v sociální síti a dopomoci mu k jeho stabilizaci. Sem patří především kompletace osobních dokladů a dokumentů, evidence na ÚP, zdravotní pojištění atd. Takovéto ukotvení je pro mnoho uživatelů z části i vyřešením jejich obtížné životní situace, a to obzvláště v případech selhala-li přirozená sociální síť a uživatel navíc neví o svých právech a povinnostech nebo nemá sílu svou situaci řešit.

S každým uživatelem sestaví sociální kurátor individuální plán krátkodobých a dlouhodobých cílů, který se snaží uživatel naplňovat.

Způsob vyřizování stížností uživatelů

Uživatelé si mohou stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb, aniž by tím byli jakýmkoli způsobem ohroženi. Zařízení má stanovena vnitřní pravidla, jejichž součástí je metodika vyřizování konkrétních druhů stížností, se kterými jsou seznámeni uživatelé i pracovníci. V písemné podobě jsou vyvěšena na hlavní nástěnce u vchodových dveří do části domu, ve které je sociální služba Azylový dům poskytována.

Stížnosti jsou poskytovatelem chápány jako informace o spokojenosti s poskytovanou službou a o tom, zda služba odpovídá potřebám uživatelů. Je to důležitý zdroj informací o možnostech, jak zlepšit službu. Současně jde o nástroj kontroly uživatele nad službou, která je mu poskytována. Stížnost je brána jako přirozená obrana proti neoprávněnému zásahu do práv a chráněných zájmů uživatele sociální služby.

Stížnost na kvalitu poskytování sociální služby může uplatnit kterýkoliv uživatel.

Stížnosti lze podat kdykoliv ústně nebo písemně pracovníkům v sociálních službách nebo vedoucímu organizační složky. Písemně je možné taktéž podat stížnost do schránky stížností, připomínek a podnětů, umístěné při vstupu do azylového domu.

Předání stížnosti k zaevidování má na starosti pracovník, který stížnost převzal a v případě ústní stížnosti o ní učinil zápis. Jejich shromažďování a evidenci zajišťuje vedoucí organizační složky.

Stížnost je vždy vyřízena v nejbližší možné lhůtě maximálně do 30 dnů s ohledem na charakter stížnosti. O vyřízení stížnosti obdrží uživatel písemnou zprávu, která mu bude předána osobně, nebo zaslána poštou. Zpráva bude napsána tak, aby byla pro stěžovatele dostatečně srozumitelná. V případě, že skutečná lhůta vyřizování stížnosti překročí výše uvedený termín pro vyřízení, příjemce uvědomí stěžovatele písemně o této skutečnosti a důvodech o překročení maximální lhůty vyřízení.

Při vyřizování stížností bude respektováno soukromí a lidská práva stěžovatele.

Stížnost není důvodem pro ukončení služby nebo k diskriminačnímu jednání ze strany poskytovatele služby. Na žádost stěžovatele bude zachována mlčenlivost o jeho totožnosti, stížnost také může podat anonymně. V případě anonymní stížnosti je odpověď zveřejněna na viditelném místě /nástěnka u vchodových dveří/.

Stížnost může být také podána níže uvedeným osobám, nebo je možné se k nim odvolat při nespokojenosti s vyřízením stížnosti:

1)      Ředitel Centra sociálních služeb, příspěvkové organizace, Sejkorova 2723/6, 636 00 Brno, 

         Ing. Ivo Sedláček, tel: 541 421 911

2)      Vedoucí odboru sociální péče Magistrátu města Brna, Koliště 19, 602 00 Brno,

         PaedDr. Jan Polák, CSc., tel.: 542 173 721

3)      Veřejný ochránce práv - ombudsman, Kancelář veřejného ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno,

         Mgr. Anna Šabatová, Ph.D., tel.: 542 542 777

Ukončení poskytování služby        

Může mít několik forem:

- ukončení Smlouvy uplynutím sjednané doby
- Dohodou - ukončení ubytování vzájemnou dohodou obou stran
- Výpovědí - ze strany uživatele nebo ze strany poskytovatele v případě hrubého porušení Smlouvy, ubytovacího a domácího řádu.

Spoluúčast uživatele na službě

Spolurozhodování uživatele lze zaznamenat při počátečním vstupu uživatele do sociální služby, zejména při jednání o uzavírání smlouvy, sestavování individuálního plánu.

Uživatelé se spoluúčastní na úhradě nákladů za ubytování dle vyhlášky 505/2006 Sb., kterou

provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách a Směrnice CSS o úhradách.

Materiální, personální a technické zabezpečení realizace sociální služby

Azylový dům se nachází ve středu města v těsné blízkosti hlavního nádraží na ulici Křenová 20.

Jedná se o 5 podlažní dům v majetku MmB, kde jsou v 1., 2., 3. podlaží vyčleněny prostory pro sociální kurátory Magistrátu města Brna a ve 4. a 5. podlaží se nachází Azylový dům. 

Kapacita: 36 lůžek

– z toho 18 v ubytovacích pokojích se společným sociálním zařízením (oddělené muži, ženy) a společnými kuchyňskými kouty, prádelnou a sušárnou

Pokoje: 6 pokojů – 2-4 lůžkové – vybavenost: postel, skříňka, skříň, stůl, židle, lednice, možnost zapůjčení lůžkovin, ložního prádla, ručníku
- dalších 18 lůžek v ubytovacích jednotkách, ve kterých je k dispozici vlastní sociální zařízení včetně pračky a s kuchyňským koutem

Jednotky: 9 jednotek – 1-3 lůžkové – vybavenost: postel, skříň, noční stolek, stůl, židle, lednice, mikrovlnná trouba

- k dispozici je pobytová místnost s TV a kuřárna
- částečná bezbariérovost – v budově je k dispozici výtah a jedna bytová jednotka je uzpůsobena pro tělesně postiženou osobou na invalidním vozíku
- celkem 769 m²

Azylový dům je otevřen nonstop – nepřetržitý provoz.

Personální zabezpečení:

- vedoucí organizační složky
- pracovníci v sociálních službách – přímá obslužná péče
- referent majetkové správy

Na základě dohody sociální kurátoři OSP MMB zabezpečující sociální práci.

Kalendář akcí

Předchozí Srpen 2018 Následující
Po Út St Čt So Ne
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Zobrazit vše

Dnes je Úterý 14. 08. 2018, svátek má Alan, počasí prehanky-dest 27 °C