Domov pro osoby se zdravotním postižením

Poslání

Posláním Domova pro osoby se zdravotním postižením Srdíčko, je podpora smysluplného a plnohodnotného života lidí s lehkým a středně těžkým mentálním postižením a s přidruženými vadami. Poskytujeme službu tak, aby klient mohl i přes její užívání vést co nejsamostatnější život srovnatelný se životem ostatních lidí s přihlédnutím k udržení dobrých vztahů s rodinou, příbuznými a přáteli. Podporujeme samostatnost, soběstačnost a prosazování vlastní vůle klientů na základě individuálních potřeb a možností, zájmů a zálib. Učíme uživatele chápat svět kolem nás a společně v něm žít.

Cíle

  • Udržet v co největší možné míře schopnosti a dovednosti klientů v základních oblastech péče o vlastní osobu /osobní hygiena, oblékání, stravování, běžné úkony péče o vlastní osobu/
  • Naučit klienty zvládat dovednosti nezbytné pro praktický život /nácvik činností, zlepšování motoriky/
  • Podpořit klienty při jejich seberealizaci a zdokonalování manuálních dovedností klientů /aktivizační činnosti/
  • Udržet vztahy klientů s rodinou a přáteli /společné akce, výstavy/
  • Posílit sociální kompetence klientů /vhodné využití volného času, umění komunikace, znát svá práva, umět se orientovat v zařízení i mimo něj, využívat veřejných služeb/

Okruh osob

Osoby se zdravotním postižením ve věku 16-70 let s možností dožití, se sníženou soběstačností z důvodu lehkého a středně těžkého stupně mentálního postižení a s přidruženými vadami, které jsou odkázány na pomoc jiné fyzické osoby.

Osoby, kterým nemůžeme službu poskytnout (negativní vymezení okruhu osob)

  • Osoby, jejichž zdravotní stav vyžaduje péči specializovaného zdravotnického zařízení
  • Osoby s psychickým onemocněním znemožňujícím jejich soužití v kolektivu
  • Osoby, které mají infekční nebo parazitární onemocnění ohrožující provoz služby
  • Osoby závislé na alkoholu nebo jiných toxických látkách
  • Osoby s autismem
  • Osoby hluchoněmé

Zásady poskytované služby

  • Zásada zachování důstojnosti
  • Zásada dodržování lidských práv
  • Zásada individuálního přístupu
  • Zásada integrace
  • Zásada kvality
  • Zásada svobodné volby
  • Zásada samostatnosti a aktivity
  • Zásada názornosti
  • Zásada rovnosti a partnerství
  • Zásada kritického hodnocení

Vstup uživatele do služby 

Informace může veřejnost, uživatelé a jejich zákonní zástupci i budoucí zájemci o službu nalézt na informačním letáčku, internetových stránkách Centra sociálních služeb, příspěvkové organizace, Sejkorova 2723/6, 636 00 Brno www.css.brno.cz nebo se mohou informovat přímo na místě.

Pokud projeví zájemce na základě získaných informací zájem o námi poskytovanou službu,

domluví si se sociální pracovnicí nebo vedoucí zařízení informativní schůzku. Při této schůzce sdělí zájemce své potřeby, zájmy a cíle a je mu umožněna prohlídka zařízení. Jestliže se zájemce rozhodne využít námi poskytovanou službu, podá si písemnou žádost o přijetí, a to přímo na zařízení Domov pro osoby se zdravotním postižením Srdíčko, Šelepova 2231/5, Brno 602 00, kde je jeho žádost zaevidována.

Vyplněnou žádost, doloženou potřebnými dokumenty, postoupí sociální pracovnice k posouzení posudkovému lékaři. V případě schválení proběhne jednání se zájemcem, na základě kterého je žádost buď zařazena do sociálního pořadníku, nebo je odmítnuta ze zákonných důvodů. V případě volné kapacity je na základě Komise CSS zájemce vyzván k nástupu do sociální služby a je s ním dohodnut termín ohledně uzavření Smlouvy o poskytnutí služby sociální péče.

Zájemce o službu nelze uspokojit z těchto důvodů:

a) v případě, že zařízení neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá
b) v případě naplnění kapacity služby
c) v případě zdravotního stavu, který vylučuje poskytnutí takové sociální služby
d) v případě, že osobě žádající o poskytnutí sociální služby byla vypovězena smlouva téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy v době kratší než 6 měsíců

Metody práce s uživatelem a zapojení uživatele do služby

Domov Srdíčko nabízí uživatelům, rodinným příslušníkům i zájemcům o službu základní sociální poradenství a pomoc při řešení životních situací.

Plánování služby je důležitou součástí poskytované služby, pomáhá zpřehlednit a zvýšit kvalitu poskytovaných služeb. Každý uživatel žádá o službu s určitým cílem, kterého chce prostřednictvím služby dosáhnout. Obsah služby je proto přizpůsoben osobním cílům uživatele. Všichni zaměstnanci zařízení podporují uživatele při formulování a plnění jeho osobního plánu a tím dosažení svého cíle. Jednání o cílech uživatele probíhá již při jednání se zájemcem o službu a jejich konkretizace a realizace probíhá v průběhu poskytování služby.

Při práci s uživateli se snažíme o maximální začlenění do společnosti, rozvoj a udržení kulturního, estetického a sociálního cítění, které se realizuje formou kroužků, exkurzí, vycházek, návštěv kulturních zařízení, nabídkou vlastních akcí realizovaných v rámci Domova Srdíčko.

Uživatelům umožňujeme pracovní seberealizaci v dílnách (dřevařská, textilní, keramická, košíkářská a výroba papučí), podporujeme jejich poznávací dovednosti (rozumová výchova, věcné učení, opakování školních znalostí, apod.), rozvíjení a udržování tělesné kondice a pohybových dovedností (skupinová TV, individuální LTV, kuželky, ozdravné pobyty, účast na speciálních olympiádách, rehabilitační péče – cvičení na přístrojích, perličková koupel a jiné). Uživatelé jsou také zapojováni do sebeobslužných činností týkajících se každodenního života, např. drobné nákupy, nácvik vaření, vyřizování na úřadech za pomoci jiné osoby, seznámení se s jednoduššími pracemi na zahradě.

Způsob vyřizování stížností uživatelů

Zájemci o službu, uživatelé i jejich zákonní zástupci či jiné fyzické osoby si mohou na kvalitu a způsob poskytování sociální služby stěžovat kterémukoliv zaměstnanci zařízení, a ten je povinen postoupit stížnost vedoucímu. Stížnost může být podána ústně, písemně i anonymně přímo v Domově pro osoby se zdravotním postižením – Srdíčko.

Ústní stížnosti jsou zaznamenávány v knize stížností, písemné stížnosti jsou dodány k zápisu v knize stížností ve formě, v jaké byly podány. Všechny stížnosti jsou evidovány, projednány a o výsledku je stěžovatel vždy písemně informován. Anonymní stížnosti jsou projednány a výsledek jednání je zveřejněn na viditelném místě /nástěnka ve vstupní hale/ a je evidován. Lhůta k vyřízení stížnosti je 30 dnů od podání stížnosti.

Jestliže stěžovatel není spokojený s vyřízením stížnosti má možnost se odvolat k:

1/ Řediteli Centra sociálních služeb, příspěvkové organizace, Sejkorova 2723/6,Brno 636 00
2/ Vedoucímu odboru sociální péče Magistrátu města Brna, Koliště 19, Brno 602 00
3/ Veřejnému ochránci práv – ombudsmanovi, Údolní 39, Brno 602 00 

Stížnost je vždy chápána jako informace o spokojenosti s poskytovanou službou a v žádném případě nesmí být důvodem pro ukončení služby nebo diskriminačního jednání ze strany poskytovatele.

Ukončení poskytování služby

1)Uživatel může Smlouvu vypovědět kdykoliv bez udání důvodu. Výpovědní lhůta pro výpověď Uživatelem činí jeden měsíc.
2)Poskytovatel může Smlouvu vypovědět z těchto důvodů:

a)      prodlení s úhradou za poskytnutí sociální služby delší než 30 dnů.
b)      zamlčení skutečné výše PNP Uživatele nebo změny ve výši PNP v průběhu poskytování sociální služby.
c)       zamlčení důležitých údajů a skutečností podmiňujících přijetí Uživatele do Domova pro osoby se zdravotním postižením, např. zdravotní údaje apod.
d)     jestliže Uživatel využívá sociální službu dle této Smlouvy v rozsahu menším než 100 dnů za kalendářní rok, přičemž do tohoto počtu dnů využívání se nezahrnují dny, kdy je Uživateli poskytnutá péče ve zdravotnickém zařízení
e)      jestliže Uživatel přestane splňovat podmínky stanovené pro cílovou skupinu Domova pro osoby se zdravotním postižením uvedené v čl. I. této Smlouvy (zejména při změně zdravotního stavu Uživatele apod.)
f)       porušení čl. V. odst. 5 této Smlouvy
g)      odmítnutí uzavření dodatku ke Smlouvě dle č. IV. odst. 4) a 5)

Výpovědní doba činí jeden měsíc.

3)Poskytovatel může od Smlouvy odstoupit z důvodů hrubého porušení této Smlouvy a Domácího řádu Domova pro osoby se zdravotním postižením ze strany Uživatele, a to zejména v těchto případech:

a)      jestliže je Uživatel fyzicky agresivní vůči jinému Uživateli nebo zaměstnancům zařízení či v případě agresivně verbálního vyhrožování fyzickým napadením či agresivním chováním
b)      zatajení vážné infekční choroby Uživatele ohrožující provoz zařízení Poskytovatele, případně ostatní Uživatele sociální služby
c)      kouření v prostorách zařízení mimo vyhrazené prostory

Účinky odstoupení nastávají dnem doručení odstoupení od Smlouvy druhé smluvní straně.
4)Smlouvu je možné ukončit také vzájemnou dohodou obou smluvních stran.

Spoluúčast uživatele na službě

Uživatel si sám vyjádří své přání, zájmy a cíle, kterých chce dosáhnout. K uskutečnění stanoveného cíle využívá maximálně svého potenciálu, svých schopností a dovedností, vlastní samostatnosti a zájmu. Pracovníky je mu poskytnuta vhodná míra podpory pro dosažení cíle. Při naplňování služby je vždy brán ohled na podněty a potřeby ze strany uživatele. Zařízení umožní uživateli formulovat osobní cíl a společně stanoví konkrétní podobu plnění, podmínky a rozsah služby. Uživatel se podílí na plánování, výběru aktivit dle nabídky zařízení. Má možnost změnit své osobní cíle a může si po dohodě zvolit kteréhokoliv pracovníka v přímé péči ke stanovení a dosažení osobního cíle.

V případě, že uživatel nemůže nebo nedokáže formulovat osobní cíl, jednáme se zástupcem, který uživatele dobře zná ( rodič, zákonný zástupce, příbuzný).

Služba je poskytována na základě písemné smlouvy uživatele s poskytovatelem. Úhrada za službu se stanoví smlouvou mezi uživatelem a poskytovatelem dle vyhlášky č. 505/2006 a aktuálního znění Vnitřní směrnice o úhradách v zařízeních pro osoby se zdravotním postižením.

Materiální a technické zabezpečení realizace sociální služby

Sociální služba je poskytována v Brně na Šelepově ulici, ve dvoupodlažní podsklepené budově s dobrou dopravní dostupností (tramvaj č. 12, od hlavního vlakového nádraží směr Královo Pole, zastávka Klusáčkova). Budova je umístěna v hlukově chráněném vnitrobloku obklopena zahradou. Vlastníkem budovy je Magistrát města Brna, správa budovy spadá pod Centrum sociálních služeb, Sejkorova 2723/6, 636 00 Brno. Celková výměra pozemku činí 3016 m2.

Budova je částečně bezbariérová, vybavena výtahem. V prvním patře se nacházejí dvě křídla pro lůžkovou část (zvlášť pro muže a ženy) s jednolůžkovými a dvoulůžkovými pokoji. Dále je zde sociální zařízení, společenská místnost, kuchyňka pro uživatele, pracovna sester a kancelář sociální pracovnice a referentů majetkové správy. V přízemí jsou dvě šatny, společná jídelna, kuchyně, cvičná kuchyňka, dílny – textilní, dřevařská a keramická, sociální zařízení. V přízemí je také umístěna kancelář vedoucí zařízení. V suterénu jsou umístěny šatny se sociálním zařízením pro zaměstnance, prádelna, rehabilitace s tělocvičnou a košíkářská dílna.

Sociální služba Domov pro osoby se zdravotním postižením je poskytována nepřetržitě. V současné době je kapacita služby 12 uživatelů.

Personální obsazení

  • vedoucí organizační složky
  • sociální pracovník
  • referent majetkové správy
  • fyzioterapeut
  • všeobecné sestry
  • vychovatelé
  • pracovníci v sociálních službách
  • dělnice prádelny

Kalendář akcí

Předchozí Červen 2018 Následující
Po Út St Čt So Ne
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Zobrazit vše

Dnes je Úterý 19. 06. 2018, svátek má Leoš, počasí oblacno 27 °C